Securing Baroque curtain walls (bastions) at project 9515 Myslbekova – Prašný most, Prague

 prasny most tab

Address:
Building plot 9515 Myslbekova - Prašný most
Description of work:
Ground and foundations works
Vertical and complete structures
Stone and masonry works
Restoration treatment of stone and brick walls
Investor:
Metrostav a.s.
Contractor:
GEMA ART GROUP a.s.
Implementation: 03/2015-04/2016

 

GEMA ART GROUP a.s. is carrying out preservation and restoration works in securing Baroque curtain walls above the Blanka tunnel entrance in the section Myslbekova – Prašný most, in Prague 6. The works were initiated after the completion and opening of the tunnel for the public.

The Baroque curtain walls were constructed between 1653 – 1730 when Prague was remade into a Baroque fortress with a citadel located in Vyšehrad. Neglected city walls around Prague were reconstructed and the old Gothic walls remained in place only in certain sections. The fortifications were reinforced with bastions. The Baroque "Marian" walls (named after the small Virgin Mary Church near the Písecká Gate) led from the Prašný Bridge over across Pohořelec and Petřín towards the Vltava river, and on the other side towards Letná (at the so-called Letná profile). Of the fortress entrance gates, only the Písecká (also called Bruská) Gate has been preserved to the present day. The decision to get rid of the city walls was adopted in 1860. In 1898, walls to the west of Písecká Gate had been demolished and a Cadet School (nowadays the Ministry of Defence) building was constructed in their place in the year 1900. The eastern part was gradually removed after 1901.
The works opened with a careful removal of bushes and self-seeded trees. Brick and stone walls of the bastions is breached in many places by the root system of now fully-grown trees. The securing of the Baroque bastions will include extensive ground works, excavations, removal of old anchors, boreholes and injections, insulation against earth dampness, gradual disassembly of degraded parts and adding substitute stones or bricks into the walls. Final works will involve mounting stone toruses to the top of the walls, applying lime plasters and treatment against air and climatic humidity.

 PHOTOGALLERY:
Baroque curtain walls (bastions) - before reconstruction Before reconstruction Masonry damage by vegetation Damage masonry by vegetation Detail damage Removal of vegetation

 



     

     

    Společnost GEMA ART GROUP a.s. pokračuje v další etapě projektu Otevřené Rudolfinum, který zahrnuje celkovou rekonstrukci interiéru neorenesanční památky.

    Část prací bylo realizováno již ve druhé polovině roku 2014. Tehdy se zde GEMA ART GROUP a.s. podílela na rekonstrukci sociálního zařízení, vzduchotechniky a elektroinstalace. K této etapě více informací zde.

    Od léta 2015 probíhá v budově Rudolfina kompletní rekonstrukce Dvorany, Sukovy a Sloupové síně. Ve Dvoraně probíhá bourání kamenných podlah a rekonstrukce nových, montáž a renovace dřevěných parket, obnova elektroinstalace.

    Sukova síň vznikla v letech 1940 až 1942 dle návrhů architektů Antonína Engela a Bohumíra Kozáka jako komornější koncertní sál. Sukovu síň čeká kompletní rekonstrukce včetně zlepšení akustických parametrů. Zaměstnanci GEMA ART GROUP zde v současnosti provádějí částečné bourací práce týkající se nevhodných příček, rekonstrukci a odhlučnění podlahy, otlučení vnitřních vápenných omítek a následnou aplikaci nových. Dále provádějí pasířské práce týkající se mosazné mříže v lunetách. Restaurátorské práce obsáhly i záchranu historických svítidel a opravy dříků pilastrů.

    Sloupový sál bude po celkové rekonstrukci nově využit jako kavárna vídeňského typu a odpočinkové místo setkávání se s výtvarným uměním a samozřejmě s hudbou. GEMA ART GROUP zde v současnosti provádí nové elektrorozvody, obnovu omítek a štuků, úpravy dřevěných krytů na topení, zámečnické práce. Zároveň je prováděna demontáž podlah a jejich vyrovnání.

    Interiér Rudolfina prochází největší rekonstrukcí za poslední čtvrtstoletí. Všechny zásahy jsou prováděny s největší citlivostí a pod dohledem památkářů.