Všeobecné obchodní podmínky společnosti GEMA ART GROUP a.s. ve znění ze dne 1. 1. 2021
1. Tyto všeobecné obchodní podmínky (dále jen „VOP“) obsahují obecná ujednání ohledně realizace jednotlivých objednávek a stanoví podrobnou úpravu práv a povinností smluvních stran. Odkazem na tyto VOP ve smlouvě nebo objednávce se určuje část obsahu smlouvy/objednávky uzavřené mezi zhotovitelem a společností GEMA ART GROUP a.s., IČO 26437741 (dále jen „objednatel“) jako objednatelem. Odchylná ujednání ve smlouvě/objednávce mají přednost
před zněním těchto VOP.
2. Předmětem smlouvy je závazek zhotovitele provést na vlastní náklad a nebezpečí a za podmínek uvedených ve smlouvě a těchto VOP dílo a tomu odpovídající závazek objednatele řádně a včas dokončené dílo převzít a zaplatit zhotoviteli dohodnutou smluvní cenu.
3. Zhotovitel prohlašuje, že od objednatele obdržel veškeré dokumenty a podklady nutné k řádnému provedení díla a že se seznámil s podmínkami na místě
plnění. Zhotovitel je povinen s odbornou péčí přezkoumat dokumenty a podklady, které mu pro provedení díla objednatel předal, zejména projektovou
dokumentaci, a místo plnění, a bez zbytečného odkladu objednatele písemně upozornit na jejich případné vady a nevhodnost k provedení díla. Jestliže
zhotovitel tuto povinnost nesplní, odpovídá za nemožnost dokončení díla nebo za vady díla způsobené použitím nevhodných podkladů nebo nevhodností místa
pro jeho provedení.
4. Objednatel je povinen předat zhotoviteli místo plnění ve stavu umožňujícím provedení díla. Objednatel se zavazuje umožnit zhotoviteli potřebný přístup k místu plnění, případně poskytnout zhotoviteli technické pomůcky nutné k přístupu k tomuto místu plnění. Zhotovitel je povinen převzít místo plnění ve lhůtě sjednané ve smlouvě či objednávce, jinak do 5 pracovních dnů od výzvy objednatele k převzetí místa plnění.
5. Objednatel je oprávněn provádět průběžnou kontrolu při realizaci díla. Zjistí-li, že zhotovitel porušuje svou povinnost, může požadovat, aby zhotovitel zajistil
nápravu a prováděl dílo řádným způsobem.
6. Objednatel může poskytnout zhotoviteli přípojku vody a elektřiny, v případě existence zařízení staveniště spoluužívání jeho sociální části. Za poskytnuté služby dle tohoto odstavce se zavazuje zaplatit zhotovitel objednateli částku uvedenou v objednávce, jinak částku ve výši odpovídající 3 % z ceny díla, a to do 14 dnů ode dne obdržení faktury od objednatele. Objednatel je výslovně oprávněn tuto svou pohledávku započíst proti pohledávce zhotovitele na uhrazení ceny díla.
7. Provedení díla zahrnuje i provedení souvisejících projekčních prací (dodavatelská dokumentace), přípravných a stavebně-montážních prací nebo služeb
souvisejících s realizací předmětu díla dle objednávky, a to včetně dodání jakostně technické dokumentace, dokumentace skutečného provedení a ostatních
dokladů (revizní zprávy, provozní předpisy, technické a bezpečnostní listy apod.)
8. V případě, že předmětem díla je úprava nemovité věci a/nebo zhotovení, oprava nebo úprava stavby je zhotovitel povinen vést stavební deník v souladu s příslušnými právními předpisy, zejména zák. č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů. Do stavebního deníku se
zapisují veškeré skutečnosti rozhodné pro provádění díla; jde zejm. o údaje o časovém postupu prací, o jakosti díla atp. Objednatel je oprávněn do stavebního
deníku nahlížet, pořizovat z něj výpisy a opisy a činit do něj zápisy. Zhotovitel je povinen zaplatit objednateli smluvní pokutu ve výši 1000,- Kč (slovy: jeden tisíc
korun českých) za každý jednotlivý případ porušení povinnosti vést řádně stavební deník.
9. Zhotovitel je povinen vyzvat objednatele ke kontrole jednotlivé části díla, která bude dalším pokračováním prací zakryta a u níž bude obtížná či nemožná
pozdější kontrola kvality, a to alespoň 3 pracovní dny předem. Poruší-li zhotovitel povinnost včas vyzvat objednatele k provedení takové kontroly, zavazuje se
umožnit ji objednateli na svůj náklad v dodatečné přiměřené lhůtě, kterou mu k tomu objednatel stanoví. Objednatel je oprávněn převzít celé řádně provedené
dílo i před sjednaným termínem předání; případné převzetí díla před sjednaným termínem předání nemá vliv na sjednanou cenu díla. Zhotovitel splní svoji
povinnost provést dílo jeho řádným ukončením a předáním objednateli. Dílo se považuje za řádně provedené a dokončené, bude-li mít vlastnosti stanovené
smlouvou, objednávkou, podklady k provedení díla a obecně závaznými právními předpisy, technickými normami, obchodními zvyklostmi, nebude-li mít vady a
nedodělky a zhotovitel předvede pronajímateli způsobilost díla sloužit svému účelu. Vyžadují-li právní předpisy či dohoda smluvních stran provedení zvláštních
testů a zkoušek díla, je zhotovitel povinen před předáním díla provést i tyto zkoušky; zhotovitel je povinen oznámit písemně objednateli konání zkoušek a testů
s předstihem alespoň 5 pracovních dnů, objednatel má právo být zkouškám a testům díla přítomen. Výsledek zkoušky se zachytí v zápisu; není-li objednatel
přítomen, potvrdí zápis místo něho hodnověrná, odborně způsobilá a nestranná osoba, jež je zhotovitel vždy povinen k provedení zkoušek přizvat. Zhotovitel je
povinen objednateli na jeho žádost zápis předat. Objednatel převezme dokončené dílo s výhradami, nebo bez výhrad. Předání a převzetí díla stvrdí zhotovitel a
objednatel svými podpisy v příslušné části objednávky. Případně bude sepsán předávací protokol, ve kterém budou uvedeny event. drobné vady a nedodělky,
které nebrání užívání díla, se sjednanými termíny jejich odstranění. V případě, že dílo má závažné vady a nedodělky bránící v jeho řádném užívání, je objednatel oprávněn předání díla protokolárně odmítnout. V tomto případě je zhotovitel povinen zjištěné vady bez zbytečného odkladu odstranit a opětovně vyzvat objednatele k převzetí díla. Dílo se považuje za řádně předané okamžikem potvrzení předávacího protokolu bez vytknutí vad bránících řádnému užívání díla.
10. Právo na zaplacení ceny díla vzniká okamžikem řádného protokolárního předání Díla, které je prosté vad a nedodělků bránících jeho řádnému užívání. Cena za dílo je splatná na základě faktury (řádného daňového dokladu) vystavené zhotovitelem za řádné a bezvadné plnění realizované zhotovitelem, které je protokolárně předáno objednateli. Faktura (řádný daňový doklad) bude objednateli doručována s přiloženou objednávkou, ke které se vztahuje. Zhotovitel je
oprávněn fakturu (řádný daňový doklad) vystavit nejdříve v den, kdy bude objednatelem potvrzen protokol o předání díla, které je prosté vad a nedodělků
bránících jeho řádnému užívání Zhotovitel není oprávněn účtovat zálohu s výjimkou zálohy na materiál výslovně uvedený v objednávce. Faktura (řádný daňový
doklad) musí splňovat veškeré náležitosti dle platných právních předpisů, jinak není považována za řádný daňový doklad a objednatel není povinen ji do odstranění nedostatků faktury (řádného daňového dokladu) uhradit. Platby budou prováděny bezhotovostním převodem na účet zhotovitele uvedený na faktuře
vystavené zhotovitelem.
11. Sjednaná cena za dílo zahrnuje všechny náklady zhotovitele spojené s jeho prováděním, zejména na materiál, pracovníky, dopravu, služby, energie, výpomocné práce, lešení, dovozní náklady – cla, přirážky, pojištění, další projektovou nebo výkresovou dokumentaci, nezahrnuje však daň z přidané hodnoty v zákonné výši. Zhotovitel není oprávněn žádat změnu ceny díla proto, že si dílo vyžádalo jiné úsilí nebo jiné náklady, než zhotovitel při uzavření smlouvy
předpokládal. Bez písemného souhlasu objednatele nemá zhotovitel nárok na žádné další plnění včetně plnění za změněný rozsah díla.
12. Při zhotovení díla se zhotovitel zavazuje postupovat v souladu s pokyny objednatele a požadavky uvedenými v objednávce, těchto VOP a předaných podkladech. Zhotovitel se výslovně zavazuje při plnění předmětu této smlouvy provést všechny odborné práce v nejvyšší odborné kvalitě, odborníky s příslušným specializovaným vzděláním a za užití materiálu v nejvyšší jakosti. Dílo musí být provedeno v souladu s platnými právními předpisy a platnými technickými a kvalitativními normami, těmito VOP, smlouvou a předanými podklady.
13. Zhotovitel není oprávněn provádět dílo prostřednictvím subdodavatele bez předchozího písemného souhlasu objednatele. Pověří-li zhotovitel provedením díla nebo jeho části třetí osobu bez předchozího písemného souhlasu objednatele, má objednatel právo na smluvní pokutu ve výši 5 % z ceny díla nebo její
odpovídající části, nejméně však 3.000,- Kč.
14. Zhotovitel si na vlastní náklad zajistí řádné ukládání a zabezpečení materiálů, surovin, strojů a strojních zařízení v prostoru místa plnění (staveniště). Objednatel nenese odpovědnost za jejich případné ztráty nebo odcizení.
15. Zhotovitel je povinen dbát na to, aby nedocházelo k újmě na jmění objednatele, třetích osob ani na majetku obce či státu.
16. Zhotovitel zodpovídá za dodržování všech předpisů hygienických a předpisů vztahujících se k ochraně životního prostředí, zejména se zhotovitel zavazuje uplatňovat při své činnosti zákon č. 254/2001 Sb. o vodách, ve znění pozdějších předpisů, zákon o životním prostředí 17/1992 Sb. ve znění pozdějších předpisů a zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
17. Zhotovitel odpovídá za pořádek a čistotu v místě plnění a je povinen na své náklady odstraňovat odpady a nečistoty vzniklé jeho pracemi. Totéž se týká zamezení znečišťování prostor v okolí místa plnění vlivem činnosti zhotovitele. Zhotovitel je povinen zajistit likvidaci odpadů vznikajících při provádění díla v souladu se zákonem č. 541/2020 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů, a jeho prováděcími předpisy. Poruší-li tuto povinnost, je objednatel oprávněn
po předchozím upozornění zjednat pořádek na náklady zhotovitele; takto vynaložené náklady na likvidaci odpadů je objednatel oprávněn započíst proti pohledávce zhotovitele na uhrazení ceny díla. Na požádání objednatele je zhotovitel povinen předložit při ukončení díla doklady o likvidaci, recyklaci nebo jiném
způsobu nakládání s odpady.
18. Zhotovitel je povinen dodržovat příslušná ustanovení legislativních předpisů BOZP a PO u svých pracovníků ve smyslu platných předpisů, zejména zákona č. 262/2006 Sb., Zákoníku práce, a souvisejících předpisů, zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, a Vyhlášky MV ČR č. 246/2001 Sb., o požární prevenci, vše ve znění pozdějších předpisů. Dále je zhotovitel povinen spolupracovat na BOZP a PO při souběhu prací zhotovitele a jiných dodavatelů s tím, že se zhotovitel bude s těmito jinými dodavateli vzájemně písemně informovat o rizicích. Zhotovitel je povinen v rozsahu daném příslušnými předpisy BOZP a PO proškolit své pracovníky na konkrétní podmínky místa plnění (staveniště) a zajistit, že každý jeho pracovník bude používat osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP) ve smyslu NV 495/2001 Sb. V případně i jednoho závažného či opakovaného drobnějšího porušení povinnosti dodržovat bezpečnostní předpisy se zhotovitel zavazuje zaplatit objednateli smluvní pokutu ve výši 1.000,- Kč za každý den, kdy trvá porušení této povinnosti až do odstranění závad, a to za každý jednotlivý případ takovéhoto porušení.
19. Zhotovitel je povinen mít veškeré ke zhotovení díla užité přístroje řádně kalibrovány v souladu s příslušnými právními a technickými normami (zejména zákonem č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů) a je povinen objednateli tuto kalibraci osvědčit kalibračním certifikátem či kalibračním listem vydaným Českým institutem metrologie, případně jiným příslušným orgánem. V případě porušení těchto povinností se zhotovitel zavazuje zaplatit objednateli smluvní pokutu ve výši 1.000,- Kč za každé takovéto porušení.
20. V případě porušení povinnosti zhotovitele dílo řádně a včas zhotovit a takto jej bez vad a nedodělků předat objednateli se zhotovitel zavazuje zaplatit smluvní pokutu ve výši 0,2 % ceny díla, nejméně však 1.000,- Kč, a to za každý započatý den prodlení. Zhotovitel se zavazuje zaplatit objednateli smluvní pokutu ve výši 1.000,- Kč za každý započatý den prodlení s provedením záruční opravy díla.
21. Smluvní strany výslovně sjednávají, že uplatněním nároku ani zaplacením smluvní pokuty není dotčen nárok objednatele na uhrazení náhrady škody způsobené porušením povinnosti, na kterou se vztahuje smluvní pokuta.
22. Zhotovitel se zavazuje uhradit objednateli újmu na jmění a náklady, které vzniknou vadným plněním zjištěným v průběhu prací.
23. Zhotovitel nese po celou dobu provádění až do doby předání a převzetí řádně provedeného díla nebezpečí škody na díle. Nebezpečí škody na díle přechází na objednatele převzetím předmětu díla objednatelem. Jestliže však objednatel převzal dílo s vadami, přechází nebezpečí škody na díle na objednatele odstraněním všech vad uvedených v protokolu o předání a převzetí předmětu díla.
24. Zhotovitel je povinen být po celou dobu provádění díla pojištěn na škody způsobené svou činností včetně možných škod zaměstnanců zhotovitele s pojistným plněním minimálně ve výši trojnásobku ceny díla a se spoluúčastí zhotovitele maximálně 5 %. Totéž je povinen zajistit u svých případných subdodavatelů. Zhotovitel je povinen kdykoli na žádost objednatele prokázat uzavření pojištění dle předchozí věty, a to předložením dokladů k pojištění, zejména potvrzení pojišťovny či pojišťovacího makléře, pojistné smlouvy včetně pojistných podmínek a dokladu o zaplacení pojistného; zhotovitel je povinen doklady k pojištění předložit zhotoviteli do 2 (dvou) pracovních dnů ode dne doručení žádosti zhotovitele.
25. Zhotovitel odpovídá za veškeré vady, které má dílo v době jeho předání a za vady, které se vyskytnou během záruční doby. Zhotovitel rovněž odpovídá za vady díla, které vznikly až po předání díla, pokud tyto způsobil porušením svých povinností.
26. Zhotovitel se zavazuje poskytnout objednateli na dílo (včetně jeho jednotlivých částí a všech použitých materiálů) záruku za jakost díla, jeho částí a použitého materiálu v délce uvedené v objednávce. Záruka se počítá ode dne řádného předání díla. Záruka zavazuje zhotovitele bezplatně odstranit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 20 dnů, nebude-li písemně dohodnuto jinak, všechny vady, které se na díle vyskytnou během záruční doby. Záruční doba se vždy prodlužuje o dobu, po kterou nelze dílo užívat pro vady, za něž zhotovitel odpovídá. Namísto odstranění vad je zhotovitel oprávněn požadovat poskytnutí přiměřené slevy z ceny díla. Při výskytu vad, které brání řádnému užívání díla a dále v případě opakovaného (alespoň 3x) výskytu jakýchkoliv vad, je zhotovitel oprávněn od smlouvy odstoupit. Uplatněním nároků z vad není dotčena povinnost zhotovitele nahradit vzniklou škodu. V případě prodlení zhotovitele s odstraněním záruční vady a/nebo pokud zhotovitel odmítne záruční vadu odstranit, má objednatel právo dát takovou vadu odstranit třetí osobě a zhotovitel je povinen objednateli uhradit náklady s tím spojené do 14 dnů ode dne jejich vyúčtování objednatelem; tím nejsou žádným způsobem dotčena nebo omezena práva objednatele vyplývající z předmětné záruky.
27. Zhotovitel bere na vědomí, že objednatel má zaveden, udržován a zlepšován integrovaný systém řízení odpovídající normám ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001 a ISO 45001.
28. Zhotovitel je povinen seznámit se s politikou IMS (integrovaného systému řízení) objednatele a dodržovat ji při provádění díla. Platné znění politiky je k dispozici u zástupce objednatele a také je uveřejněno na webu objednatele na adrese: https://www.gemaart.cz/politika-ims/.
29. Smluvní strany jsou povinny uchovat v tajnosti všechny důvěrné informace, se kterými byly seznámeny v rámci vzájemné spolupráce, nebo které získaly nebo měly z titulu vzájemné spolupráce k dispozici, včetně informací, které se týkají minulých, současných nebo budoucích výzkumných, vývojových nebo
podnikatelských aktivit, produktů, know-how, služeb a technických poznatků u druhé strany a které nejsou veřejnosti běžně dostupné.
30. Objednatel je oprávněn od smlouvy odstoupit z důvodů uvedených v těchto VOP, dále je objednatel oprávněn odstoupit od smlouvy z důvodů podstatného
porušení smluvní povinnosti zhotovitelem, za což se považuje zejména
a) prodlení zhotovitele se zahájením provádění díla v souladu s podmínkami smlouvy po dobu delší než 10 dnů;
b) prodlení zhotovitele s dokončením díla po dobu delší než 20 dnů;
c) práce nebo použitý materiál v průběhu provádění díla vykazují opakovaně nedostatky kvality, jakosti či množství nebo odporují smlouvě (v tomto případě
stanoví zadavatel zhotoviteli lhůtu 3 dnů, do kdy je zhotovitel povinen nedostatky odstranit a po marném uplynutí této lhůty je zadavatel oprávněn odstoupit
od smlouvy) a/nebo
d) přerušení nebo omezení rozsahu provádění díla zhotovitelem v rozporu se smlouvou.
31. Zhotovitel je oprávněn odstoupit od smlouvy výlučně v případě prodlení objednatele s úhradou ceny díla o více jak 60 dnů ode dne splatnosti prokazatelně
doručené faktury. Ve lhůtě nejpozději 20 dnů po dni splatnosti je zhotovitel povinen prokazatelně upozornit objednatele na jeho prodlení s úhradou.
32. Objednatel a zhotovitel pro účely doručování písemností sjednávají, že písemnost se považuje rovněž za doručenou dnem, kdy bylo převzetí písemnosti smluvní stranou odmítnuto, či písemnost byla doručovatelem vrácena z důvodu, že se adresát (smluvní strana) na adrese nezdržuje, případně pokud byla písemnost vrácena zpět (např. Českou poštou, s.p.) s poznámkou, že si zásilku adresát (smluvní strana) nevyzvedl. Smluvní strany se zavazují, že v případě změny své adresy budou o této změně druhou Smluvní stranu písemně informovat nejpozději do (3) tří dnů od změny.
33. Zhotovitel prohlašuje, že ve smyslu ust. § 1765 občanského zákoníku na sebe přebírá nebezpečí změny okolností a nebude po objednateli požadovat obnovení jednání o obsahu smlouvy v případě podstatné změny okolností.
34. Smluvní strany sjednávají, že zhotovitel není oprávněn postoupit jakékoli pohledávky ze smlouvy vůči objednateli na třetí osobu bez písemného souhlasu
pronajímatele.
35. Zhotovitel je povinen dodržovat právní předpisy k ochraně osobních údajů, zejména tedy Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27.
dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů, a dále relevantní vnitrostátní právní
předpisy, kterým je zejména zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.
Informace o zpracování osobních údajů
objednatelem je uveřejněna na webu objednatele na adrese https://www.gemaart.cz/informace-o-zpracovani-osobnich-udaju-2/.